Az előzmények
A 2005-ben belépő új érettségi vizsga fejlesztésének részeként két alkalommal is próbaérettségire került sor. A 2003-as próbaérettségi programban 42 nappali tagozatos középiskola (21 gimnázium és 21 szakközépiskola) kb. 600 11. évfolyamos tanulója vett részt a kötelező érettségi vizsgatárgyakból.
A feladatsorok, a javítási és értékelési útmutatók, valamint az eredményekről készült összegzés nyilvános (
www.okev.hu). A szervezés során szerzett tapasztalatok beépültek a jogszabályi környezetbe. A feladatsorok elemzése, illetve a szóbeli vizsgák tapasztalatai a vizsgaleírásokban, továbbá a tanártovábbképzések tematikájában hasznosultak.
A 2004-es próbaérettségi célja
A megjelölt célok (tájékoztatás, a feladattípusok és a javítási-értékelés útmutatók kipróbálása, a szervezés és az értékelés modellezése) maradéktalanul teljesültek.
- Átfogó cél volt a tanárok és a tanulók hatékony, széles körű tájékoztatása. (Megjegyezzük, hogy e célból mind az OKÉV, mind az OKI honlapján elérhetőek a feladatsorok és a javítási-értékelési útmutatók, ugyanitt on-line tanácsadói rendszer is működött az értékelés időszakában - www.oki.hu.)
- A vizsgafejlesztéssel összefüggő cél volt a feladatsorok és a javítási-értékelés útmutatók kipróbálása, az eredmények értelmezése és visszajelzése (a tanárok, a vizsgázók, a vizsgafejlesztők és a tanártovábbképzés számára).
- További fontos cél volt az írásbeli vizsga szervezésének és értékelési eljárásainak modellezése (emelt szinten külső értékelés) mellett a tapasztalatok visszajelzése a jogi szabályozás, a vizsgafejlesztés és az oktatásirányítás számára egyaránt.
A résztvevők köre és a szakmai elemzés mintája
- A 2004 májusában lezajlott próbaérettségi program az OKÉV (Országos Közoktatási és Értékelési Vizsgaközpont) és az OKI (Országos Közoktatási Intézet) közös tevékenységében valósult meg.
- 2004-ben valamennyi - ide értve a felnőttoktatást is - érettségi vizsgáztatásra jogosult iskola 11. évfolyamos tanulója írásbeli dolgozatot írt az öt kötelező vizsgatárgy valamelyikéből: magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, az idegen nyelvek közül az angol és a német nyelv. A vizsgatárgyat, illetve a vizsgaszintet az iskola és a tanuló közösen választották.
- A 2004-es próbaérettségi programnak a 11. évfolyamosok számára csökkentett követelményei 2003 októbere óta nyilvánosak (www.okev.hu).
- Az iskola, illetve a diák dönthetett arról, hogy megoldja-e az alábbi vizsgatárgyak valamelyikének írásbeli feladatsorát: informatika, fizika, kémia, biológia, földrajz.
A vizsgadolgozatok értékelése
A kötelező tárgyak középszintű dolgozatait az iskolában értékelték. A mintába bekerült dolgozatokat az Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központja által felkért tanárok minősítették. Az emelt szint írásbeli munkáit az OKÉV által szervezett és működtetett regionális bizottságok értékelték. Vizsgatárgyanként 7 regionális bizottságvezetőt képeztünk ki erre a tevékenységre.
Az adatfeldolgozás, az eredmények értelmezése és közlése
A kötelező vizsgatárgyak dolgozatainak feldolgozása reprezentatív mintán alapult. A minta a nemek, illetve a félévi osztályzatok szerinti reprezentativitást képviselte. A táblázat a szakmai feldolgozásra került minta elemszámát tartalmazza.
Vizsgatárgy
|
Összes
|
Emelt szint
|
A szakmai elemzés mintája
|
Középszint
|
A szakmai elemzés mintája
|
Magyar nyelv és irodalom |
20988
|
4157
|
769
|
16381
|
1513
|
Történelem
|
21907
|
5502
|
717
|
16405
|
1522
|
Matematika
|
25542
|
6911
|
859
|
18631
|
1600
|
Angol nyelv
|
14817
|
3419
|
719
|
11398
|
1115
|
Német nyelv
|
11126
|
2014
|
680
|
9112
|
1042
|
A kötelező vizsgatárgyak közös tapasztalatai
- Az új típusú feladatok általában jobban sikerültek, mint az eddig megszokott, lexikális ismereteket számonkérő feladatok. Ennek alapján tehát az írásbeli vizsgák tervezett szerkezetén nem kell változtatni.
- Mind a középszint, mind az emelt szint javítási-értékelési útmutatóit alkalmazni tudták az értékelők.
- Minden hasznosítható eredmény és visszajelzés beépül a 2005-ös írásbeli vizsga feladatsoraiba és értékelési eljárásaiba.
- A 11. évfolyamos tanulók külön nem készültek fel erre az eseményre.
- A résztvevők számára a feladatok megoldásának nem volt igazi tétje, így sokan nem használták ki a rendelkezésre álló időt.
2004. december 15.
OM Sajtóiroda