Szövegértés -alkotás

Feladatok

Módszertan - Elmélet

Szövegtan

Szövegértés, szövegművek elemzése

Szövegalkotás

Témakiválasztás

A beszéd körülményei

Anyaggyűjtés

A beszéd szerkezete

Bevezetés

Tárgyalás

Befejezés

Az anyag kidolgozása

Szemléltetőeszközök használata

Az anyag elrendezése – a beszéd szerkezete

1. feladat
Állítsd az alábbi mese összekevert mondatait megfelelő sorrendbe!

Összehívta az összes kérőt és közhírré tette, hogy csak ahhoz adja leányát, aki kiáll három próbát. Nehezen vált volna meg tőle. Élt egyszer régesrégen egy öreg király. Ezért mikor eladósorba került a lány, hallani sem akart a házasságról. Így a kérők mind kudarcot vallottak, és feladták a harcot. Szabadulás a kérőktől. Volt ennek a királynak egy gyönyörű leánya, akit a világon a legjobban szeretett. Titokban azonban a lány örült ennek, mert látta, hogy még nem jött el az Igazi. Mondanunk sem kell, hogy ezek a próbák teljesíthetetlenek voltak.

2. feladat
(téma-réma szerkezet bemutatására és gyakoroltatására)
Következő meserészleten kövesd végig a téma (=régi elem), réma (=új elem) viszonyát, és magyarázd meg a nevelőkkel való összefüggést!

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy király, és ennek a királynak egyetlenegy fia. Mikor ez a fiú megszületett, a király egy üvegpalotát épített, s a gyermeket egy dajkával együtt abba a palotába költöztette. Nem volt szabad a palotába belépni senkinek. A király azt akarta, hogy a fia míg nagy legénnyé nem serdül, ne lásson semmiféle emberi lelket a dajkán kívül.

3. feladat
(téma-réma szerkezet gyakoroltatására)
Alkoss szöveget úgy, hogy az alábbi szavak képezzék a szöveg téma-réma szerkezetét!
Kert – kút – víz – kulcs – tündérleány - hattyú...

4. feladat
(előreutaló, visszautaló és beszédhelyzetre utalások bemutatására és gyakoroltatására)
Az alábbi példa alapján írjál példákat előreutaló, visszautaló és beszédhelyzetre utalásokra!
Előreutalás (katafora): Gyere (te), ülj (te) ide mellém! Mondandóját azzal kezdte, hogy otthon hagyta a könyvét.
Visszautalás (anafora): Peti szereti a csokit. Kati is. Jani nem jól szerepelt a vizsgán. Így (vagyis rosszul szerepelt) nem sok esélye (Janinak) van, hogy továbbtanulhasson (Jani).
Beszédhelyzetre utalás (deixis): Maradj itt velem. Ezt ne most beszéljük meg!

5. feladat
(hiányosság gyakoroltatására)
Az alábbi példa alapján írjál példákat hiányosságra!
Tegnap meglátogattam Marit. Jani is.

6. feladat
(kötőszavak jelentésmódosító szerepének bemutatására)
Tedd ki az összes lehető kötőszót az alábbi tagmondatok közé, és magyarázd el az így létrejött mondatok jelentésének különbségeit!

Szakad az eső – megárad a patak
Nem tetszett a film – rossz kedvem van

7. feladat
(a szórend jelentésmódosító szerepének bemutatására)
Alkosd meg az alábbi mondatokat az összes, értelmes szórenddel és magyarázd meg, hogy milyen jelentésmódosító szerepe van a szórendnek és a kiemelésnek!

Peti szereti Katit.

8. feladat
(az egyeztetés szerepének bemutatására)
Van-e jelentésbeli vagy stílusbeli a különbség az alábbi mondatok között?

Az apa és a gyerek sétál.
Az apa és a gyerek sétálnak.

Eljött Kati és Peti testvére.
Eljött Kati és Petinek a testvére.
Eljött Katinak és Petinek a testvére.

Én vagyok az, aki beszél.
Én vagyok az, aki beszélek.

Neked látni kell a különbséget!
Neked látnod kell a különbséget!

9. feladat
(Egyeztetés, utalások, névmásítás gyakoroltatására)
Jelöld az utalásokat Móra Ferenc Nagyapó c. szövegének részletében!

Bizony már magam is öregszem, és még mindig emlékszem a jó nagyapóra. Pedig akkor még kisgyerek voltam. Nagyapó nagyon kicsi és gyönge volt. Nem is igen járkált, csak üldögélt a nagy karosszékben. Jó időben a tornácon sütkérezett, szeles esős napokon a kályha mellett üldögélt. Sehogy se tudtam fölérni ésszel, hogy ugyan miért tőle kérdezik meg, mi legyen az ebéd. Ha elszendergett, mindenki lábujjhegyen járt, suttogva beszélt. Egyszer mikor édesapám, azt kérdezte tőlem, mi szeretnék lenni, ki is mondtam, ami a szívemen volt:
– Nagyapó szeretnék lenni.
– Ugyan miért?
– Mert ő semmit sem dolgozik, és mindenki a kedvét keresi.