A
beszéd körülményei
1. feladat
(Gyakorlat a Ki beszél kinek? kérdéshez)
Magyarázd meg a beszédszituáció különbségeit az alábbi szövegeknél!
– Képzeld Anyu, az utolsó két hétben nem lesz tornaóránk, mert festik
a tornatermet!
Tisztelt Szülők! Ezúton tudatjuk Önökkel, hogy iskolánk nyári felújítási
munkái már a tanítás utolsó heteiben megkezdődnek, annak érdekében, hogy
szeptemberre minden szükséges munka elkészüljön. Az iskolai tornaterem
felújítása is elkerülhetetlen, és ezért 2003. május 20-tól a testnevelésórák
elmaradnak. Szíves megértésüket előre is köszönjük. Az igazgatóság.
2. feladat
(Gyakorlat a Ki beszél kinek? kérdéshez)
Milyen viszonyban van a megszólító a megszólítottal az alábbi példákban?
Feltételezhet-e egy megnyilatkozás többféle viszonyt? (Gondolj az irónia
eszközrendszerére!)
– Drágám!
– Kedves Uram!
– Hello Darling!
– Mélyen tisztelt Olvasóm!
– Csákány Baby!
– Kedves Éva néni!
3. feladat
(Gyakorlat a Kinek beszélünk? kérdéshez)
Mondjátok el tartalmilag ugyanazt a történetet, pl.: Nem készültél!
Otthon hagytad a felszerelésedet! a barátotoknak, szüleiteknek, tanárotoknak!
Hasonlítsátok össze az így létrejött különböző szövegeket (Az összehasonlítás
minősítéséhez használd a Stílusminősítő mellékletet )
4. feladat
(Gyakorlat a Mi célból beszélünk? kérdéshez)
Hangozzék el ugyanaz a nyelvi egység, pl. Te nem is figyelsz rám!
Azért ezt nem gondoltam volna róla!, Anya, adj pénzt! legalább
2 különböző
módon megfogalmazva. Figyeld meg, mikor, melyik beszédhelyzetben,
melyek lesznek a hangsúlyos elemek! (A beszédhelyzet minősítéséhez
használd
a Stílusminősítő mellékletet )
5. feladat
(Gyakorlat a Ki beszél kinek, mi
célból? kérdéshez)
Az alábbi példa alapján írjatok rövid párbeszédeket, majd adjátok
elő ugyanazokat a mondatokat/megnyilatkozásokat többféleképpen!
– Elmehetek moziba?
– El. (= Persze, igen, hogyne!), (= Hát, tőlem, ha te ezt jónak
gondolod, bár nekem ez nem esik jól, de ne is figyelj oda rám!)
(= Jaj, csak
már ne is lássalak, vissza se gyere!)
– De meggyőzted őket?!
– Úgy tűnik.
– Akkor elégedett lehetsz!
– Várjuk ki a végét!
6. feladat
Alkoss különböző beszédhelyzeteket (ki beszélhet, kihez, milyen
a viszonyuk egymáshoz, témához, mi a céljuk) az alábbi párbeszédhez!
(A
beszédhelyzet minősítéséhez használd a Stílusminősítő mellékletet )
Hozz létre magad is olyan párbeszédrészleteket, amelyek többféle szituációban
elhangozhatnak!
– Hogy sikerült?
– Hát, jól!
– Izgultál?
– Nagyon.
– De meggyőzted őket?!
– Úgy tűnik.
– Akkor elégedett lehetsz!
– Várjuk ki a végét!
– Már annyiszor mondtam neki, hogy ne így csinálja!
– Jó lecke volt ez, tanul fog belőle. Hidd el, ő is nagyon megdöbbent!
– Jó, jó. De, mi van, ha nem egy ismerőssel történik mindez, hanem
egy idegennel? El tudod képzelni?
– Nyugodj meg, végül is nem történt komoly baj!
– De történhetett volna!
– Eltúlzod a dolgot!
7. feladat
(a közlésfolyamat funkcióinak gyakoroltatására)
Fogalmazz meg tájékoztató, érzelemkifejező, felszólító, felhívó, kapcsolatfenntartó
megnyilatkozásokat egy vasútállomáson történt első találkozáskor /
egy boltban történt véletlen találkozáskor!
8. feladat
(a közlésfolyamat funkcióinak gyakoroltatására)
Alkoss beszédszituációkat
megnyilatkozásokkal, amikor a közlésfolyamat értelmező funkciója az elsődleges.
(Pl. idegen nyelvi szituációban:
Nem jut eszembe ez a szó!, Hogy is mondják? Hogy is mondják, azt,
amikor az ember...?, Mi is a vonzata?, Mi a helyes szórend?)
|