A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/G. §-a (2)-(3) bekezdéseinek, valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rend. VIII. részének megfelelően az oktatási és kulturális miniszter (a továbbiakban: miniszter) - az Országos Köznevelési Tanács (a továbbiakban: OKNT) véleményének kikérését követően - a mai napon az alábbi kompetencia alapú oktatási program (pedagógiai rendszer) részét képező kerettanterveket adja ki:
-
életpálya építési kompetenciaterület (egyben letölthető itt):
-
- általános iskola 1-8. évfolyam, középiskola 9-12. évfolyam
-
idegen nyelvi kompetenciaterület (egyben letölthető itt):
-
- általános iskola 1-8. évfolyam, középiskola 9-12. évfolyam (kiegészítő tananyag a 6-19 éves tanulók angol és német nyelvi, illetve a 14-19 éves tanulók francia nyelvi kompetenciájának fejlesztéséhez)
-
matematika kompetenciaterület (egyben letölthető itt):
-
- általános és középiskola 1-12. évfolyam (több műveltségterületet érintő - bevezető-kezdő szakasz - és tanórán kívüli fejlesztés),
- általános és középiskola 3-12. évfolyam (több műveltségterületet érintő fejlesztés),
- szakiskola 9-10. évfolyam
-
szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterület (egyben letölthető itt):
-
- általános iskola 1-6. évfolyam (az önismeret és a társas kapcsolatok fejlődését támogató program),
- általános iskola 1-6. évfolyam (a környezeti kompetenciák fejlődését támogató program),
- általános és középiskola 7-12. évfolyam - reflektálás a jelenre, felkészülni a jövőre
- szakiskola 9-10. évfolyam
-
szövegértés, szövegalkotás kompetenciaterület (egyben letölthető itt):
-
- általános iskola 1-4. évfolyam (magyar nyelv és irodalom, valamint több műveltségterületet érintő fejlesztés)
- általános és középiskola 5-12. évfolyam (magyar nyelv és irodalom)
- általános és középiskola 7-12. évfolyam (magyar nyelv és irodalom, valamint több műveltségterületet érintő fejlesztés)
- általános iskola 5-6. évfolyam (több műveltségterületet érintő fejlesztés)
- általános és középiskola 7-9. évfolyam (tanórán kívüli fejlesztés, médiaismeret)
- általános iskola 1-6. évfolyam (tanórán kívüli fejlesztés, báb- és drámajáték)
- szakiskola 9-10. évfolyam
- középiskola 9-12. évfolyam (magyar nyelv és irodalom)
- középiskola 9-12. évfolyam (tanórán kívüli fejlesztés, irodalmi önképző)
I. Az oktatási programok (programcsomagok) kiadását megelőző jóváhagyási folyamat:
Az elkészült kompetenciafejlesztő programok szakmai felülvizsgálatát az Országos Köznevelési Tanács Kerettantervi Bizottsága végezte. A bizottság összeállította, és a 2006. december 21-i ülésén megvitatta, majd elfogadta a programok bírálati szempontjait.
Az egyik lényeges szempont, hogy a programtantervekben a Nat szellemisége érvényesüljön, ami azt jelenti, hogy kompetencia-központúsága biztosítva legyen, melyeknek fejlesztéséhez a kikristályosodott és releváns tudásokon át vezet az út. A vizsgálatok kiterjedtek a program (programcsomag) minden elemére elvégzendő konzisztencia-elemzésekre: a programtantervbe és a koncepcióba foglalt alapelvek, tartalmak azonosíthatóak, kimutathatóak-e az adott eszközben.
A Kerettantervi Bizottság döntése alapján került a jóváhagyásra vonatkozó javaslat az OKNT elé. Az Országos Köznevelési Tanács 2008. június 26-ai ülése a fenti, a) - e) pontokban foglalt kerettanterveket jóváhagyta.
Az oktatási programok (pedagógiai rendszerek) megtekinthetők az Educatio Kht. Közoktatási Igazgatóságának Programfejlesztési Irodáján: Budapest, XIII., Váci út 37., tel. 477-3100.